Gatubelysning
Här kan du läsa mer om hur Strömstads kommun jobbar med gatubelysning samt hur du felanmäler eller delar med dig av synpunkter.
Varför lyser lamporna mitt på dagen?
En vanlig fråga som vi ofta får är varför gatubelysningen är tänd mitt på dagen. Det beror på att vår entreprenör åker runt under dagtid för att kolla upp vilka lampor som är trasiga och behöver bytas ut.
Service och underhåll
Gatuavdelningen ansvarar för cirka 2700 belysningsenheter inom kommunen.
Service och underhåll av gatubelysningen sköts på entreprenad av Vattenfall som gör tre ronder per år under perioderna januari-februari, maj/juni och oktober/november.
Vid dessa skötselrundor åtgärdas belysningspunkter som inte lyser. När vi får in en felanmälan utöver detta så bedömer vi hur akut felet är och vad det beror på.
Registrerade fel på gatubelysningen åtgärdas enligt följande prioritet:
- belysning som slocknat på ställen som ur trafiksäkerhetssynpunkt kan utgöra en fara, exempelvis större vägkorsningar, övergångsställe, busshållplats eller trappa – prioriteras
- om det bara är en lampa som inte lyser, byts lampan ut vid ronderingen som görs 3 gånger per år.
Prioritetslistan är baserad på att lampan enkelt kan bytas och att det inte är något annat som är fel som kräver andra åtgärder, som att gräva eller byta hela lycktstoplen.
Hjälp oss felanmäla trasig gatubelysning
Är du ute på promenad och ser en lampa som är trasig eller att det inte lyser. Då vill vi gärna att du gör en felanmälan så att vi får reda på detta.
Alla Strömstad kommuns vägbelysningspunkter är märkta med ett unikt nummer. Ange detta vid felanmäla för snabbare handläggning.
Vid akuta fel där personfara finns, ring jouren på 0526-191 50
Du kan också ladda ned appen "Felanmälan Strömstad" till din smartphone från Google Play store Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Android) eller Appstore Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Iphone).
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: Conny Hansson