HJÄLPTJÄNSTER
Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00
Öppetider
Måndag-fredag
Klockan 8.00-16.30
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Felanmälan
Ställ en fråga
Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen.
Vi ser till att du får svar.
Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommun@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.
Lämna en synpunkt
Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.
felanmälan
Kommunala beslut kan överklagas genom så kallad "laglighetsprövning" eller genom "förvaltningsbesvär".
Kommunala beslut kan överklagas genom laglighetsprövning enligt kommunallagen. I laglighetsprövningen prövas om beslutet fattats på formellt rätt sätt.
Beslut som fattats med stöd av speciallagstiftning, så kallad myndighetsutövning, överklagas med så kallat förvaltningsbesvär. Vid överklagan prövas beslutets laglighet och lämplighet.
Hur? | Skriftligt |
Vem får klaga? | Kommunmedlem |
Vart skickas? | Förvaltningsrätten i Göteborg |
Inom vilken tid? | Tre veckor från anslag om justerat protokoll sattes upp |
Prövningens omfattning | Beslutets laglighet |
Prövningens effekt | Beslutet kan kvarstå eller upphävas |
Läs mer om laglighetsprövning nedan.
Hur? | Skriftligt |
Vem får klaga? | Den beslutet angår om det gått personen emot |
Vart skickas överklagan? | Adresseras till överprövande instans men lämnas till kommunen |
Inom vilken tid? | Tre veckor från att den klagande fick del av beslutet |
Prövningens omfattning | Beslutets laglighet och lämplighet |
Prövningens effekt | Beslutet kan kvarstå, ändras eller upphävas |
Läs mer om Förvaltningsbesvär nedan.
Reglerna för laglighetsprövning finns i kommunallagen och handlar om en ren prövning av om beslutet är lagligt. Om det är ett lämpligt beslut ligger utanför prövningen.
Alla som är medlemmar i kommunen (den som är folkbokförd, äger fast egendom eller som ska betala kommunalskatt i kommunen) kan överklaga. Den som överklagar ett beslut behöver inte vara personligen berörd av beslutet.
Överklagandet ska ske skriftligt och skickas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha inkommit till förvaltningsrätten inom tre veckor från att beslutsprotokollet är anslaget på kommunens officiella anslagstavla. Öppnas i nytt fönster.
Uppgifterna om när anslaget sattes upp och när det tas ned finns också i protokollen från kommunens nämd- och fullmäktigemöten.
Förvaltningsrätten upphäver kommunens beslut om den kommer fram till att:
Förvaltningsrätten kan endast upphäva beslutet, den kan inte komma fram till ett annat beslut. Effekten av ett upphävande är att det inte finns något beslut i ärendet längre. Har kommunen verkställt ett beslut som sedan upphävs är kommunen skyldig att så långt det är möjligt återställa det som gjorts.
Reglerna om förvaltningsbesvär finns i förvaltningslagen. Den överprövande instansen (vanligtvis länsstyrelsen eller förvaltningsrätten) prövar såväl lagligheten som lämpligheten av beslutet. Lämpligheten prövas inom de ramar som den tillämpade lagen ger. Den överprövande instansen kan både upphäva beslutet och komma fram till ett annat beslut.
Endast den som beslutet angår och som beslutet kan anses ha gått emot, kan överklaga ett beslut som överklagas genom förvaltningsbesvär.
Överklagandet ska vara skriftligt och ställas till den överprövande instansen men lämnas in till den myndighet inom kommunen som har fattat beslutet. Överklagandet ska ha kommit in till kommunen inom tre veckor från det att den som vill klaga fick del av beslutet. Om överklagandet har kommit in i rätt tid skickar kommunen det till den överprövande instansen. Bedömer kommunen att det har kommit in för sent fattar kommunen ett beslut att avvisa överklagandet. Detta avvisningsbeslut kan överklagas på samma sätt som själva grundbeslutet.
Kommunen är skyldig att skicka med upplysningar om hur beslutet överklagas till den som beslutet angår och som beslutet kan anses ha gått emot.
Kommunjurist
Karolina Berggren
0526-190 74
karolina.berggren@stromstad.se
Text
Strömstads Kommun
452 80 Strömstad
Kommuncenter 0526-190 00
Öppettider
Måndag- fredag
08.00-12.00 och 13.00-16.30