Vanliga frågor om förskola
Allmänna frågor
Hur ansöker jag om plats i förskola?
Du ansöker om plats i förskolan via kommunens e-tjänst.
Det är också där du ansöker om omplacering.
Du kan ansöka utan att logga in i e-tjänsten.
Var finns förskolorna i Strömstads kommun?
Här kan du hitta information om de olika förskolorna i kommunen.
I många fall också bilder från förskolornas inne- och utemiljö.
> Kommunens förskolor
Du kan också se var i kommunen förskolorna finns på denna karta:
> Karta över var förskolorna finns Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur ser förskolesituationen ut i Strömstad?
Just nu råder inte brist på platser i Strömstads förskolor i stort. Situationen kan variera från år till år och även under ett och samma år.
Har Strömstad något "nattis", eller förskola som är öppen under obekväma arbetstider?
Strömstads kommun har tidigare haft en förskoleavdelning som var kvällsöppen. Behovet visade sig emellertid vara för litet för att den kvällsöppna förskolan skulle kunna fortsätta.
Kommunen har i dagsläget ingen förskola som är öppen under obekväma arbetstider, och heller inget "nattis".
Vem får hämta mitt barn från förskolan?
I förskola och pedagogisk omsorg har vårdnadshavarna ansvar för barnets lämning och hämtning från förskola och pedagogisk omsorg.
Om någon annan än vårdnadshavarna ska lämna eller hämta barnet ska detta meddelas innan. För att undvika missförstånd och säkerställa att all personal har fått informationen önskar vi att ni skriver det i Vklass.
Hur anmäler jag att ett barn far illa?
Om du misstänker att ett barn eller ungdom far illa och behöver hjälp kan du lämna in en anmälan via kommunens e-tjänst Orosanmälan.
> https://etjanster.stromstad.se/orosanmalan Länk till annan webbplats.
Hur gör jag för att lämna ett klagomål?
Vill du klaga på kommunen kan du lämna in ditt klagomål på olika sätt.
Om vårdnadshavare är hemma för vård av barn får de lämna det andra barnet?
Det friska barnet får lämnas om det sjuka barnet inte har en väldigt smittsam sjukdom.
Om vårdnadshavare är ledig (semester, tjänstledig, skiftarbete) får man då lämna barnet?
Nej. Grundregeln är att barnet ska vara hemma.
Om vårdnadshavare arbetar natt, vad gäller då?
Schema görs i samråd med personal eller rektor.
Vad gäller vid vårdnadshavares sjukskrivning?
Vid kortare sjukskrivning får barnet gå kvar enligt ordinarie schema.
Vid längre sjukskrivning läggs barnets omsorgsschema i samråd med personal eller rektor utifrån barnets behov.
Vad gäller vid graviditetspenning?
Placeringsgrund ändras till föräldraledighet och du får därmed lämna 15h per vecka.
Vad gäller vid föräldraledighet?
Om du är föräldraledig har du rätt att lämna barn på förskolan 15 timmar per vecka.
Vad gäller vid arbetssökande?
Om du är arbetssökande har du rätt att lämna barn på förskolan 15 timmar per vecka.
Vi ska ha ett barn till. När måste mitt äldre barn gå ner i tid till 15 timmar per vecka?
Från den dagen mamman kommer hem från BB gäller 15 timmar per vecka.
Om jag har behov att lämna mitt barn utanför regler/ramar?
Ta kontakt med rektor. Lämna in ansökan om utökad tid https://etjanster.stromstad.se/extratid Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor om ansökan, uppsägning, kö
När får vi besked om när vi kan få plats i förskolan, och på vilken förskola vi kan få plats?
Du ska, enligt lag, få ett erbjudande om plats i förskolan från kommunen inom fyra månader.
Rektorerna är placeringsansvariga och beslutar om tilldelning av plats. Så fort rektorerna meddelar att plats finns skickas platserbjudande till barnets vårdnadshavare via kommunens e-tjänst. Detta erbjudande skickas ut med epost.
Om det inte finns plats på någon av de önskade förskolorna erbjuds plats på en annan förskola i kommunen.
Hur gör jag om jag vill säga upp platsen på förskola, registrera schema, ändra inkomster mm?
Uppsägningstiden är en månad från det att anmälan om uppsägning kommit in till kommunen.
Uppsägning och ändringar av inkomst görs i vår e-tjänst.
Schema registreras i Vklass.
> Läs mer om hur du säger upp platsen
> Läs mer om hur du registrerar schema
> Läs mer om hur du registrerar ändrad inkomst
Vilken plats har vi i kön?
Kommunen kan inte meddela vilken köplats barnet har.
Det beror på att köplatsen kan ändras, på grund av att omplaceringar och eventuella förturer går före i turordning.
Kan vi få förtur i kön?
Ansökan om plats görs i kommunens e-tjänst.
> Mer information om ansökan om plats
Det är rektor som beslutar om förtur.
Varför kan jag inte få veta när vi får en förskoleplats?
Rektorerna är placeringsansvariga och beslutar om tilldelning av plats.
Kommunen har under vissa perioder kunnat meddela platser med väldigt lång framförhållning. Så fort rektorn meddelar att plats finns skickas platserbjudande till vårdnadshavare via kommunens e-tjänst. Vårdnadshavaren får då ett mail om att det finns ett erbjudande att besvara i e-tjänsten.
Varför kan vi inte få förskoleplats där vi bor?
Om det inte finns plats på förskolan som är närmast där du bor erbjuds plats på en annan förskola i kommunen.
Varför erbjuds vi inte plats på någon av de förskolor som vi har önskat?
Om det inte finns plats på någon av de önskade förskolorna erbjuds plats på en annan förskola i kommunen.
Frågor om placeringsgrund
Vad gäller om jag vill arbeta eller studera under min föräldraledighet - har jag rätt till förskola då, och i så fall hur mycket?
Om en vårdnadshavare vill arbeta eller studera under föräldraledigheten, har barnet rätt till timmar på förskolan utifrån arbetstiden eller studietiden.
Vårdnadshavare kan inte kombinera olika typer av placeringar.
Frågor om avgifter, taxa
Jag har inte fått någon faktura.
Kontakta kommunens ekonomiavdelning så hjälper de dig.
Du kan också ringa till kommuncenter, 0526-190 00.
Jag har inget OCR-nummer.
Kontakta kommunens ekonomiavdelning så hjälper de dig.
Du kan också ringa till kommuncenter, 0526-190 00.
Varför är fakturan högre i juni, juli och augusti?
Detta gäller för barn 3-5 år.
Från 1 september det år barnet fyller tre år, får barnet avdrag för allmän förskola under 15 timmar per vecka. Perioden 1 september till 31 maj minskas därför avgiften med 30%.
Under sommaren är det ingen allmän förskola, utan då betalar man för en vanlig förskoleplats. Avgiften blir då högre.
Varför får jag avgift för juli, när barnet inte är på förskolan?
Avgiften för förskola debiteras 12 månader per år.
Vid regeringens reform för maxtaxa rekommenderades kommunerna att fördela avgiften på 12 månader. Strömstads kommun beslutade att följa dessa rekommendationer.
Du betalar alltså inte en högre avgift totalt över hela året, utan avgiften fördelas bara på 12 månader. Varje månadsavgift blir därför lite lägre än den skulle varit annars.
Frågor om retroaktiv avgiftskontroll
Varför görs retroaktiv avgiftskontroll?
Det är en rättvise- och trygghetsfråga och alla familjer ska behandlas lika. Vi kommer därför årligen att göra en avgiftskontroll.
Hur går avgiftskontrollen till?
Vid avgiftskontrollen kommer de inkomstuppgifter som familjerna har lämnat till Strömstads kommun att jämföras med de taxerade årsinkomsterna hos Skatteverket.
För att få fram vilket belopp du ska betala, delar vi den taxerade årsinkomsten med 12, vilket ger oss en genomsnittlig inkomst per månad. Om den inkomsten inte stämmer med den anmälda gör vi nya beräkningar av avgiften.
Kommer alla att få en faktura?
Nej, endast de som är berörda av en efterdebitering kommer att få en faktura.
När får jag min faktura?
Vi fakturerar i olika omgångar. Vi kommer att skicka ut fakturor för år 2022 under hela 2024.
Vem har beslutat om att avgiftskontrollen ska genomföras?
Avgiftskontrollen är en del av vår internkontrollplan som är beslutad av barn-och utbildningsnämnden.
Varför kontrollerar ni två år tillbaka i tiden?
Avgiftskontrollen görs med två års eftersläpning eftersom kommunen behöver ha tillgång till korrekta taxeringsuppgifter från Skatteverket. Under 2024 kontrollerar Strömstads kommun de avgifter för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem som betalades 2022.
Uppdateras inte min inkomst automatiskt?
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Det är vårdnadshavarnas ansvar att meddela rätt inkomst och familjeförhållande till kommunen via e-tjänsten. Ändrade inkomstförhållanden ska anmälas så snart inkomsterna förändras.
Varför kan jag bli tvungen att betala?
Barnomsorgsavgiften som du betalar till Strömstads kommun är en preliminär avgift. Det betyder att vi beräknar avgiften med hjälp av uppgifter som du lämnat till kommunen. Din slutliga avgift bestäms dock i efterhand när taxeringen är klar för det kalenderår som du betalade den preliminära avgiften för. Om det då visar sig att du hade högre inkomster än de du lämnat in till oss, blir du betalningsskyldig.
Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med underlaget som finns på fakturan?
Om du önskar en detaljerad uträkning av fakturan vill vi ha in en skriftlig begäran till kommun@stromstad.se
Ange ”Avgiftskontroll” i ämnesraden.
Jag tror inte att fakturan stämmer. Hur gör jag för att bestrida den?
Om du ska bestrida en faktura gör du det till kommun@stromstad.se
Ange ”Avgiftskontroll” i ämnesraden.
Det är viktigt att du är tydlig med vad du anser är fel. När ärendet har utretts skickas ett svar till dig.
Jag kan inte betala hela fakturan på en gång. Hur gör jag?
Om du inte kan betala hela fakturan innan den förfaller ska du ta kontakt med kommunen via e-post kommun@stromstad.se eller telefon 0526-190 00.
Vad har jag gjort för fel när jag måste betala mer pengar?
Det vanligaste felet är att man inte ändrat sin inkomstuppgift när det blev en förändring. En annan vanlig orsak är att det finns flera delar i inkomsten som är skattepliktiga, men som inte anmälts.
Vad räknas som inkomst?
Med inkomst menas alla skattepliktiga inkomster, till exempel inkomst av tjänst, OB‑tillägg, övertid, föräldrapenning och sjukpenning.
Hur beräknas barnomsorgsavgiften?
Avgiften är en procentsats av hushållets inkomst. Månadsinkomsten beräknas genom familjens gemensamma beräknade bruttoinkomst per år, fördelat på tolv månader.
Strömstads kommun tillämpar maxtaxa, vilket innebär att det finns en högsta avgift som kommunen tar ut för ditt barns plats. Om du har mer än ett barn i barnomsorg (både förskola och fritidshem) minskar avgiften för barn nummer två, tre och så vidare.
Frågor om Vklass
Var hittar jag Vklass?
Du kan ladda ner appen för Vklass i telefonen/surfplattan på:
> Vklass - Appar i App Store Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
> Vklass – Appar på Google Play Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du når även Vklass via dator via länken nedan
www.vklass.se
Hur loggar jag in i Vklass?
Du loggar in i Vklass med BankID. Du kan inte logga in förrän ditt barn startat på förskolan.
Vad kan man göra i Vklass?
Du kan enkelt följa vad som händer i den pedagogiska verksamheten, du hittar kalender och förskolans nyheter. Här hanterar du också ditt barns omsorgsschema.
I Vklass skall du som vårdnadshavare:
- lägga in ditt barns omsorgsschema
- frånvaroanmäla ditt barn
- hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade
I Vklass kan du ta del av:
- information från förskolan
- kalenderhändelser
- pedagogisk planering och dokumentation
- kontaktuppgifter till förskolan
Hur lägger jag in mitt barns schema?
Du som vårdnadshavare ska lägga in ett så kallat omsorgsschema (placeringsschema) i Vklass för ditt barn. Detta är barnets schema med tider för lämning och hämtning på förskolan / i den pedagogiska omsorgen.
Kom ihåg att ändra schemat senast 3 dagar innan förändringen skall gälla!
> Lägga omsorgsschema Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktformulär
Hittar du inte svaret på din fråga kan du skicka in den med detta formulär. Vi återkommer till dig så snart vi kan.
Kontakt
Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se
Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider
Verksamhetschef förskola, grundskola F-6, fritidshem, anpassad grundskola
Björn Nilsson
0526-192 26
bjorn.nilsson@stromstad.se
Rubrik
Text
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Cecilia Wikström Boman
SIDANSVARIG: Ylva Axelsson