Konsumentvägledning
Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.
- Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. Deras vägledare svarar på frågor om köp av varor och tjänster. De kan också hänvisa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunernas konsumentvägledning.
- På Konsumentverkets webbplats får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.
ECC Sverige – rådgivning vid gränsöverskridande köp
Om du är bosatt i Sverige och företaget du har problem med är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien har du möjlighet att få kostnadsfri rådgivning och medling via ECC Sverige för att försöka lösa ärendet. ECC Sverige ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU, Norge, Island och Storbritannien. I vissa fall kan ECC Sverige dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning.
ECC Sverige ingår i enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket och nätverket European Consumer Centres Network. Verksamheten delfinansieras av EU-kommissionen.
Kontakt
Få svar och hjälp på www.konsumentverket.se Länk till annan webbplats. eller ring 0771–525 525.
Konsumentverket svarar på frågor på svenska och engelska.
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: Camilla Karlsson