Vanliga frågor om fritidshem
Var finns fritidshemmen i Strömstads kommun
Här kan du hitta information om de olika fritidshem i kommunen.
Fritidshemmen finns på kommunens grundskolor F-6. Här kan du se var de olika skolorna finns i Strömstad.
> Karta över var skolorna finns
Har Strömstad något "nattis", eller fritidshem som är öppet under obekväma arbetstider?
Kommunen har i dagsläget inget fritidshem som är öppet under obekväma arbetstider, och heller inget "nattis".
Vem får hämta mitt barn från fritidshemmet?
Om annan än vårdnadshavaren skall hämta barnet måste fritidshemmet meddelas detta i förväg.
Hur ansöker jag om plats i fritidshemmet?
Ny ansökan om plats i fritidshem görs i vår e-tjänst.
Här görs också ansökan om omplaceringar.
Ansökan görs utan inloggning.
Om barnet redan har en förskoleplats så övergår den automatiskt till en fritidshemsplats på den grundskola barnet tillhör, förutsatt att platsen inte sägs upp.
Hur lång tid tar det att få plats på fritidshem?
Det tar upp till två veckor efter att ansökan kommit in, innan barnet får en fritidsplats.
Platsen är alltid på det fritidshem som hör till den grundskola barnet går på.
Jag har fått erbjudande om plats men kan inte logga in för att besvara erbjudandet.
Erbjudandet om plats skall besvaras i vår e-tjänst.
> Läs mer om hur du besvarar erbjudandet
Du kan också maila ditt svar till kommun@stromstad.se
Hur gör jag om jag vill säga upp platsen på fritidshem, registrera schema, ändra inkomster mm?
Uppsägningstiden är en månad från det att anmälan om uppsägning kommit in till kommunen.
Uppsägning och ändringar görs i vår e-tjänst.
> Läs mer om hur du säger upp platsen
> Läs mer om hur du registrerar schema
> Läs mer om hur du registrerar ändrad inkomst
Får jag behålla fritidshemsplatsen vid föräldraledighet?
Vid föräldraledighet med yngre syskon har man inte rätt att behålla fritidshemsplats för sitt barn.
Platsen skall då sägas upp.
Får jag behålla fritidshemsplatsen vid arbetslöshet?
Om någon av vårdhandshavarna är arbetssökande har man inte rätt att behålla fritidshemsplats för sitt barn.
Platsen skall då sägas upp.
Hur gör jag för att klaga på kommunen?
Vill du klaga på kommunen kan du lämna in ditt klagomål på olika sätt.
Jag har inte fått någon faktura.
Kontakta kommunens ekonomiavdelning så hjälper de dig.
Du kan också ringa till kommuncentret, 0526-190 00, och be att få tala med någon på ekonomiavdelningen.
Jag har inget OCR-nummer.
Kontakta kommunens ekonomiavdelning så hjälper de dig.
Du kan också ringa till kommuncentret, 0526-190 00, och be att få tala med någon på ekonomiavdelningen.
Varför får jag avgift för juli, när barnet inte är på fritidshemmet?
Avgiften för förskola och fritidshem debiteras 12 månader per år.
Vid regeringens reform för maxtaxa rekommenderades kommunerna att fördela avgiften på 12 månader. Strömstads kommun beslutade att följa dessa rekommendationer.
Du betalar alltså inte en högre avgift totalt över hela året, utan avgiften fördelas bara på 12 månader. Varje månadsavgift blir därför lite lägre än den skulle varit annars.
Hur anmäler jag att ett barn far illa?
Om du misstänker att ett barn eller ungdom far illa och behöver hjälp bör du kontakta kommunens socialtjänst för att fråga om råd eller göra en anmälan.
Kommunens socialtjänst
> Kontaktinformation (Blå ruta till höger på sidan)
Kontaktformulär
Hittar du inte svaret på din fråga kan du skicka in den med detta formulär. Vi återkommer till dig så snart vi kan.
Kontakt
Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se
Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider
Verksamhetschef förskola, grundskola F-6, fritidshem, anpassad grundskola
Björn Nilsson
0526-192 26
bjorn.nilsson@stromstad.se
Rubrik
Text
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Cecilia Wikström Boman
SIDANSVARIG: Björn Nilsson