HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Socialförvaltningen
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

måndag-fredag
Kl 8.00-16.30.

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till sn@stromstad.se eller ring växeln 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

*Vi återkommer till dig inom fyra arbetsdagar och meddelar att vi tagit emot din synpunkt. Efter ytterligare tio arbetsdagar meddelar vi vad vi tänker göra åt saken. För dig som valt att få svar via vanligt brev kan det ta ytterligare någon dag.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna *
Multiple selection




Fråga 1





Hjälpmedel

Det finns många hjälpmedel som kan underlätta vardagen för dig som är har en funktionsnedsättning. Exempel är rollator, rullstol eller duschpall. Vilka hjälpmedel du behöver avgörs av en sjukgymnast eller arbetsterapeut.

Om du har en funktionsnedsättning som påverkar dina möjligheter att klara dina dagliga aktiviteter kan du vara behöva ett hjälpmedel. Kommunen ansvarar för merparten av personliga hjälpmedel, till exempel manuell rullstol, rollator, badbräda och toalettförhöjare.

Så anmäler du behov av hjälpmedel

Vill du ansöka om hjälpmedel kontaktar du kommunens rehabenhet. Kontaktuppgifter hittar du härintill. Arbetsterapeut eller sjukgymnast gör därefter ett hembesök hos dig diskuterar dina behov.

Observera att från och med den 1 januari 2015 kan enbart kommunpatienter (de som har Hemsjukvård) erbjudas hjälp av den kommunala Rehabenheten. Hör du inte till denna kategori behövande kan du istället vända dig till en vårdcentral som förmedlar kontakt med regionala rehabmottagningar. I Strömstad finns en sådan mottagning vid Strömstads sjukhus. Denna drivs i Närhälsans regi.

Individuell utprovning

Hjälpmedel är en del av rehabiliteringen/habiliteringen och utprovas individuellt av ansvarig personal. För att få rätt sorts hjälpmedel görs alltid en bedömning. Inom kommunen är det vanligast att en arbetsterapeut eller sjukgymnast gör en bedömning och provar ut hjälpmedlet i hemmiljön. Om hjälpmedlet inte fungerar som det var tänkt i din vardag kontaktar du den ansvariga arbetsterapeuten/ sjukgymnasten.

Avgifter för hjälpmedel

Om arbetsterapeut eller sjukgymnast bedömer att du har rätt till ett eller flera hjälpmedel kan du låna dessa kostnadsfritt. Du betalar dock för hembesöket enligt ordinarie taxa för hemsjukvård.

Felanmälan

Om ditt hjälpmedel går sönder kontaktar du rehabenheten. Vi har telefontid vardagar klockan vardagar 08.00-09.30, övrig tid telefonsvarare.

Återlämning

De hjälpmedel som du använder är ett lån från kommunen och de ska återlämnas när du inte längre behöver dem. Du ansvarar själv för återlämningen.

kontakt

Strömstads kommun
0526-190 00 växel

Arbetsterapeuter

Elisabeth Coster
0526-196 98
elisabeth.coster@stromstad.se

Carina Magnusson
0526-196 97
carina.magnusson@stromstad.se

Amanda Gustavsson
0526-196 98
amanda.gustavsson@stromstad.se

Fysioterapeuter

Christer Orre
0526-196 98
christer.orre@stromstad.se

Kari Sandegren
0526-196 97
kari.sandegren@stromstad.se

Syn- och hörselinstruktör

Monica Hassling
0526-196 95
monica.hassling@stromstad.se

Tekniker

Stellan Nilsson
0526-196 97
stellan.nilsson@stromstad.se

Sven-Erik Karlsson
0526-196 95
sven-erik.karlsson@ stromstad.se

Fax 0526-196 96

Besöksadress:
Gymnasiegatan 2E

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2017-09-20, Marcus Pettersson

SIDANSVARIG: Karin Bemert