Strömstad kommun
Socialförvaltningen
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00
Öppetider
Måndag-fredag
Klockan 8.00-16.30.
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Felanmälan
Ställ en fråga
Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till sn@stromstad.se eller ring växeln 0526-190 00.
Lämna en synpunkt
Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.
*Vi återkommer till dig inom fyra arbetsdagar och meddelar att vi tagit emot din synpunkt. Efter ytterligare tio arbetsdagar meddelar vi vad vi tänker göra åt saken. För dig som valt att få svar via vanligt brev kan det ta ytterligare någon dag.
felanmälan
För att kunna öka tryggheten och säkerheten för invånarna i Strömstads kommun genomförs årligen en gemensam trygghetsenkät.
Svaren är ett viktigt underlag till den kartläggning som görs inom det brottsförebyggande arbetet, där Polis och kommun samverkar.
Inom kartläggningen identifieras brottsproblem och eventuellt utsatta områden eller grupper. Den består till stor del av statistik som ex. brottsstatistik, stölder, rapporter om skadegörelse, drogvaneundersökning, alkoholtillsyn, trygghet på skola, trivselenkät från kommunalt bostadsbolag m.m.
Ett stort tack till er som deltog i undersökningen!
Här är en kort sammanfattning av resultatet av medborgardialogen som ligger till grund för medborgarlöften 2020:
Enkäten kunde besvaras via webb under november måndad samt på papper under Strömstad in Light. Majoriteten har svarat via webb.
Svaren var uppdelade enligt följande:
Totalt inkom 249 svar varav
159 kvinnor
84 män
6 personer ville inte ange könstillhörighet
Majoriteten av de som svarat på enkäten är mellan 36-55 år
Jag känner mig inte otrygg | 53% |
---|---|
Hela dygnet | 8% |
kl. 18-22 | 5% |
kl. 22-07 | 35% |
(resterande tider på dygnet inga svar)
År 2017 och 2018 var det 64 % av de som svarade på enkäten som inte upplevde sig otrygga, År 2016 51 %
1= mycket otrygg | 10= mycket trygg |
---|---|
1 | 6% |
2 | 17% |
3 | 18% |
4 | 22% |
5 | 22% |
6 | 17% |
7-10 | 0% |
Mycket stort | 8% |
---|---|
Ganska stort | 22% |
Varken stort eller litet | 29% |
Ganska litet | 17% |
Mycket litet | 20% |
Ingen åsikt | 6% |
Mycket stort | 3% |
---|---|
Gansa stort | 11% |
Varken stort eller litet | 23% |
Ganska litet | 25% |
Mycket litet | 32% |
Ingen åsikt | 8% |
Vad kan polisen göra för att du ska känna dig tryggare i Strömstads kommun?
En majoritet av alla svar som inkommit gällande polisens roll för att öka tryggheten i kommunen gäller ökad polisiär närvaro/synlighet.
Belysning, röja buskage | 21% |
---|---|
Mer aktiviteter för ungdomar | 5% |
Gång- och cykelvägar | 2% |
Dialog, samverkan med polis | 4% |
Trafiksäkerhet | 5% |
Vuxennärvaro/ nattvandrare | 6% |
Medborgardialog | 2,5% |
Bevakning | 5% |
Trygghet på skolor | 3% |
Finns det någon/några platser i kommunen där du inte känner dig trygg?
Ja 65%
Nej 23%
Platser för otrygghet
Olika platser i Centrum pekas ut som otrygga, även Strömsdalen och Karlsgatan är platser där människor känner otrygghet.
Mycket att den otrygghet som upplevs är kopplad till dålig belysning eller trafik.
Sara Olsson
Kommunpolis
Polismyndigheten
010-56 521 92
sara-m.olsson@polisen.se
Terése Lomgård
Folkhälsostrateg
Strömstads kommun
0526-19121
terese.lomgard@stromstad.se
Enkäten genomförs i samverkan med Polisen.
Strömstads Kommun
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00
Öppettider
Måndag- fredag
08.00-12.00 och 13.00-16.30
Sidor för intern inloggning