HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Tekniska förvaltningen
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

Måndag-fredag
Klockan 8.00-16.30.

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommun@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)









Vattenmätare

Bild på digital vattenmätare

De flesta hushåll med kommunalt vatten och avlopp har en vattenmätare installerad som mäter hur mycket vatten du förbrukar. Den visar hur mycket du ska betala i rörlig avgift. I de fall mätare saknas betalas en schablonavgift.

Så här läser du av mätaren:

  • Kontrollera så att du läser av rätt mätare.
  • Rapportera bara in de fem inramade siffrorna som står i fönstret på mätaren.
  • Har du en digital vattenmätare behöver du inte rapportera vattenmätarställningen.
  • Vattenmätaren läsas av en gång per år.

  • För att säkerställa att mätaren registrerar rätt mängd vatten byts den ut regelbundet, ungefär vart tionde år.
  • Tekniker planerar mätarbyten per område, brev skickas ut i god tid innan planerad vattenmätarbyten. Om förslagen tidpunkt inte passar finns kontaktuppgifter till teknikern i brevet som möjliggör direktkontakt för att hitta ett lämpligare tillfälle.
  • Om VA-personal inte kunnat få tillgång till vattenmätaren vid utnämnd tid, debiteras fastighetsägaren en kostnad av 605 kr (inkl. moms) enligt vatten- och avloppstaxa ”Förgävesbesök efter överenskommen tid".
  • Innan bytet måste du kontrollera att mätaren är lätt åtkomlig och att avstängningsventiler fungerar. Mätarbytet kostar inget.
  • Vatten- och avloppsavdelningen rekommenderar att läsa av vattenmätaren en gång per månad för att själv kunna ha kontroll om någon vattenläcka uppstår i fastigheten.

Innan vårt besök behöver du förbereda vattenmätarplatsen.

  • Mätaren ska placeras på inkommande ledning i fastigheten.
  • Mätaren ska skyddas mot frysning, värmepåverkan och annan yttre påverkan.
  • Väggparti och golv bör tåla läckage av vatten.
  • Utrymmet ska vara väl ventilerat för att undvika fukt- och mögelskador.
  • Mätaren bör monteras i horisontell vinkel och ska monteras i en mätarkonsol som är fast förankrad, har en skjutbar koppling och avstängningsventiler på båda sidor.

Mer information om vattenmätarens placering inomhus. och checklista vid byte av vattenmätare.

Digitala vattenmätare använder sig av ultraljudsteknik, som inte bara mäter vattenförbrukningen men som också förbättrar ekonomin, underlättar administration och avslöjar läckage.

Vatten- och avloppsavdelningens personal kan snabbt och effektivt läsa av digitala mätare genom att köra förbi fastigheten. Detta är både tids- och kostnadsbesparande.

Vattenmätarens display visar följande information:

  • Flow = Pilen visar vilken riktning vattnet har.
  • Leak = Detta kan vara ett tecken på läckande rörledning eller t.ex. toalett. (Leak dyker upp i skärmen om vattnet inte har stått stilla i mätaren minst en konstant timme det senaste dygnet.)
  • Burst = Vattenflödet har konstant varit högt under minst 30 minuter, vilket kan vara ett tecken på brott i rörsystemet. Kan även visas vid exempelvis bevattning av gräsmattan.
  • Tamper = Försök till åverkan på mätaren. t.ex. otillåten nedmontering.
  • Dry = Inget vatten i mätaren. Ex. sommarstuga, ingen förbrukning - systemet har tappats ner på vatten.
  • Reverse = Vattnet flödar igenom mätaren i fel riktning.
  • Två blinkande prickar i nedre högra hörn på displayen betyder att mätaren är aktiv.

  • Notera mätarställningen på tillskickat avläsningskort och sänd avläsningskortet till Strömstads kommun, vi betalar porto.
  • Kontrollera så att du läser av rätt mätare.
  • Rapportera in de fem inramade siffrorna som står i fönstret på mätaren. Notera avläsningsdatumet, skriv en tydlig signatur och telefonummer.

  • Om du har byggt nytt hus eller önskar ändra från schablontaxa till vattenmätning kan du få en vattenmätare monterat av Strömstads kommun.
  • Det är då viktigt att en godkänd mätarplats med mätarkonsol finns innan du kontaktar kommunen för montering av vattenmätare. Kontakta vattenverket på vattenmatare@stromstad.se eller ring 0526 191 66.

Det finns två olika mätare en digital och en mekanisk.

Mekanisk:
Mätaren är i gjutjärn och har en flödesindikator som visar vattenförbrukning i kubikmeter. Du får en gång per år hemskickat avläsningsblankett som ska fyllas i och skickas tillbaka.

Digital:
Använder ultraljudsteknik. Mätaren är i plast och har en display som visar vattenförbrukningen i kubikmeter. Infokoder blinkar i displayen vid läckage (om vattenflödet har varit konstant högt under minst 30 minuter), om det inte rinner vatten i mätaren och om vattnet försöker ta sig fel väg.

VA-avdelningens personal kan snabbt och effektivt läsa av den digitala mätaren genom att köra förbi fastigheten.

Vi byter inte ut vattenmätaren om det inte är fel på den. Anser du att mätaren visar fel vattenmätning kan Tekniker från Strömstads kommun montera ned vattenmätaren och skicka in den till kontroll.

Visar det sig att det inte är fel på mätaren står kunden för kostnanden. Är det fel på mätaren så betalar Strömstads kommun för kontrollen och monterar ny mätare. Kontakta vattenverket på vattenmatare@stromstad.se eller ring 0526 191 66.

Kontakta vattenverket på vattenmatare@stromstad.se eller ring 0526 191 66.

Tänk på att det är fastighetsägarens ansvar att se till att mätaren inte blir utsatt för frost, hög värme eller annan yttre påverkan.

Visste du att:

I genomsnitt använder varje person i Sverige 160 liter vatten per dygn. Det mesta går åt för att sköta den personliga hygienen.

De största vattenmängderna i hushållen går åt till:

  • 10 liter för mat och dryck
  • 30 liter för toalettspolning
  • 30 liter för disk
  • 20 liter för tvätt
  • 60 liter för personlig hygien
  • 10 liter för övrig användning
  • en villa med två vuxna och två barn/ungdomar förbrukar i genomsnitt ca 130 - 170 kubikmeter vatten per år

Kontakt

Kommuncenter

Stadshuset,
Norra Bergsgatan 23.

0526-190 00
kommun@stromstad.se

Växeln öppet vardagar:
8:00 - 12:00
13:00- 16:30

Journummer efter arbetstid
0526-191 50

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2020-08-25, Maria Alfredsson

SIDANSVARIG: Jerry Johansson