HJÄLPTJÄNSTER
Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00
Öppetider
Måndag-fredag
Klockan 8.00-16.30.
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Felanmälan
Ställ en fråga
Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommun@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.
Lämna en synpunkt
Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.
felanmälan
Vad gör du om vardagen plötsligt vänds upp och ner? Någon gång händer det, frågan är bara när?
När en kris inträffar behöver samhällets resurser i första hand gå till de som är svaga och extra utsatta - som barn, äldre och sjuka. Är du frisk måste du själv se till att du klarar dina grundbehov av vatten, värme och mat.
Planera för att klara dig i minst 72 timmar i ett första steg. Det betyder inte att samhällskrisen är över efter tre dygn. Det kan ta veckor, kanske månader innan vardagen fungerar normalt igen. Det betyder inte heller att hjälpen kommer per automatik efter tre dygn, men det ger dig tid att tänka över din situation för att kunna fatta viktiga beslut.
Har du konserver och andra livsmedel som tål rumstemperatur, en dunk att hämta vatten i, kontanter, extra mediciner och kanske en batteriradio så underlättar det din situation.
En krislåda är ett förråd med saker som kan vara bra att ha vid en samhällskris. Tips på vad din krislåda bör innehålla:
Gå direkt till sidan om krislåda här
De flesta av oss lever ett bekvämt liv och tar tillgången på värme och elektricitet, friskt dricksvatten i kranen, mat i affären och fungerande transporter för given. Men det allt större beroendet av teknik och infrastruktur gör oss också mer sårbara för olika störningar.
Det behövs inte mer än ett längre strömavbrott för att allt det vi uppfattar som självklart ska upphöra att fungera – lampor, datorer, kylskåp, toaletter, uppvärmning, vattenförsörjning och bankomater.
Samhället har ett stort ansvar för att både förebygga och hantera kriser. Men individen har också ett personligt ansvar för sin egen och sina näras säkerhet.
Var den enskildes ansvar börjar och slutar och det offentligas ansvar tar vid finns inte reglerat så att det i alla lägen går att veta exakt hur ansvaret ser ut. Det är beroende av händelse och framför allt av hur individens förmåga ser ut.
Kommuncenter
Stadshuset Norra Bergsgatan 23.
0526-190 00
kommun@stromstad.se
Växeln öppet vardagar:
8:00 - 12:00,
13:00- 16:30
Krisberedskapssamordnare
Via växel 0526-190 00
kommun@stromstad.se
Strömstads Kommun
452 80 Strömstad
Kommuncenter 0526-190 00
Öppettider
Måndag- fredag
08.00-12.00 och 13.00-16.30