
Initiativ för en mer uppsökande verksamhet
Biståndsenheten kommer framöver att arbeta mer uppsökande för att sprida kunskap om vilket stöd som finns att få och göra det enklare för medborgare att ta kontakt.
I april genomfördes ett första initiativ, ”biståndsfika på Kaffedoppet” och kommer att följas av fler besök hos olika verksamheter och träffpunkter runt om i kommunen.
– Vi märkte att flera personer visade intresse och stannade till, även om alla inte kom fram och pratade med oss. Det ser vi som ett viktigt första steg. Genom att synas där våra medborgare befinner sig hoppas vi att fler ska känna sig trygga att ta kontakt när behov uppstår, säger Valentina Thaqi, biståndshandläggare.
Under det första tillfället fick biståndshandläggarna bland annat möjlighet att prata med en anhörig och ge information om hur man kan stötta en närstående som har svårt att ta emot hjälp.
Det är våra biståndshandläggare som tar emot ansökningar om stöd i hemmet, växelvård, avlösning i hemmet, korttidsvistelse, dagverksamhet för personer med demensdiagnos, trygghetslarm, matdistribution, tillfällig vistelse i en annan ort, ledsagning samt särskild boendeform. Ser du biståndsenheten ute i kommunen framöver är du varmt välkommen att prata med dem. Målet är att svara på dina frågor, sprida information och göra det enklare att ta kontakt när stöd behövs.
Länk till e-tjänster och blanketter för ansökan. Länk till annan webbplats.
Arbetet är ett led i omställningen till nya socialtjänstlagen, läs mer.
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Olivia Filipsson
SIDANSVARIG: