KONTAKT

Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se

Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider

Åtgärder för stärkt företagsklimat ger resultat

Det lokala företagsklimatet värderas allt högre – det visar den nya mätning av förutsättningarna för företag att utvecklas i Strömstad som branschorganisationen Svenskt Näringsliv presenterar idag.

– Ett trendbrott och ett mycket glädjande besked, säger Kent Hansson, kommunstyrelsens ordförande. Vi har satsat hårt på dialog och bättre samarbete med företagen, det är verkligen roligt att se att det ger resultat.

Varje år tar branschorganisationen Svenskt Näringsliv tempen på företagsklimatet i Sveriges kommuner via en enkät. I Strömstad har 80 av 200 tillfrågade företag betygsatt kommunen i fråga om allt från myndighetsutövning till bemötande och visad förståelse. Det samlade omdömet ökar från 2023 års värde på 2,87 till 3,08. Det genomsnittliga värdet för företagsklimatet i Sveriges kommuner är 3,45.

- Vi ges ett bättre betyg på flera viktiga områden jämfört med tidigare år. Samtidigt vet vi att mer behöver göras. Vi slår oss inte till ro, utan har högt ställda mål om en placering i toppen i Svenskt Näringslivs årliga undersökning framåt, säger Kent Hansson.

Näringslivsråd visar vägen

Förutsättningar för företagande lokalt diskuteras bland annat i näringslivsrådet där lokala företag ingår. Rådet träffas fyra gånger per år. Bland insatser för att underlätta för företagen märks en företagsjour (lotsgrupp), fler dialogtillfällen per bransch samt avtalssamverkan med lokala företag kring platsutveckling (Strömstad & Co).

- Regelbundna företagsbesök är viktiga för att fånga upp aktuella frågor och behov, fortsätter Kent Hansson som betonar att hela organisationen behöver bidra i arbetet för att nå målen i näringslivsstrategin om ett bättre företagsklimat och fler arbetstillfällen. Nyhetsbrev för företag, bättre kommunikation när kommunen upphandlar, kompetensförstärkning internt och återkoppling av resultat är andra insatsområden.

Dialog, service och värdskap

Insatserna utvärderas löpande och egna undersökningar görs. Den rikstäckande mätningen ”INSIKT” mäter till exempel nöjdheten bland de som haft ett ärende mot kommunens miljö- och byggförvaltning, här får kommunen jämförelsevis höga betyg i fråga om bland annat service och bemötande.

- Våra företagare ska mötas av tydliga kontaktvägar, enkel vägledning och bra processer även när frågor behöver handläggas av flera olika ansvarsområden inom kommunen, säger Kent Hansson.

Skolans fleråriga arbete med att inventera, planera och genomföra utbildningar som företagen efterfrågar förtjänar att uppmärksammas. Den framgångsrika satsningen på utbildning av tulladministratörer är ett exempel.

I bild; näringslivsutvecklare Leon Eriksson och Susanne Haggren, Svenskt Näringsliv i samband med ett besök 2024.

Mer information:

Svenskt näringsliv om företagsklimat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Näringslivsstrategi för Strömstads kommun 2030


Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Olivia Filipsson

SIDANSVARIG: