
Företagsbesök på Norra Hamngatan No.1 där Clara erbjuder ett grönt alternativ
Möt en ung företagare med ambitionen att bredda familjeföretaget Helnys och Strömstads utbud av lunchrestauranger – med fokus på det gröna och take-away. En vågad satsning i pågående pandemi som slagit mycket väl ut.
Mitt i pandemin tar 22-åriga Clara Andersson ett modigt beslut, hon slutför sina studier till inredningsdesigner och bestämmer sig för att rikta uppmärksamheten till familjeföretaget Helny’s i Strömstad. Då lokalen bredvid Helnys kiosk stod ledig, väljer familjen Andersson, med Clara i spetsen, att satsa på att utvidga företagets verksamhet. De två befintliga ”luckorna” med kiosk och gatukök kompletteras med ”lucka” tre – salladsbaren Norra Hamngatan No.1.
Salladsbarens lucka ut mot gatan ger kunderna möjlighet att beställa utan att gå in i lokalen, vilket varit praktiskt i pandemitider och en tacksam lösning för take-away. Inne i lokalen finns några sittplatser och vill man njuta lunchen eller en kopp kaffe ute i friska luften finns möjlighet vid cafébord i nära anslutning till Strömsån, en mix av möjligheter som visat sig passa kunderna väl.
Gröna alternativ för en bred målgrupp
Genom salladsbaren ville Clara lyfta fram potentialen och variationen för en grönare lunch. Helnys har lång tradition och en trogen kundkrets i Strömstad, att utvidga verksamheten för att nå en bredare målgrupp fanns med i planen för salladsbaren – det och en stark önskan om att fortsatt vara ”av Strömstadsbor för Strömstadsbor”.
– Att driva familjeföretag handlar mycket om samarbete och det finns en stor glädje i att skapa gemensamt. Att ta utgångspunkt i Helnys och de värderingar om värdskap som präglar familjeföretaget har varit viktigt, säger Clara.
Att starta upp mitt i pandemin innebar att det inte fanns mässor att besöka så familjeföretaget har varit kreativa för att sätta ihop en meny med sju sallader. Work-shops med avsmakning har lett fram till den färdiga menyn. Att det ska finnas alternativ för alla fanns med när menyn togs fram, för veganer, vegetarianer, gluten- och mjölkallergiker. Att själv peka ut vad man önskar ha i sin sallad har visat sig vara allra mest populärt bland barn, vilket gläder Clara som hade som mål att nå en bred publik.
– Det är fantastiskt att se att vi idag har kunder i alla åldrar, säger Clara.
Familjeföretaget som möter framtiden
Redan 1955 ansökte Claras pappas gammelmormor Helny om bygglov för en korvkiosk på Norra Hamngatan i Strömstad – det var starten för ett familjeföretag med lokal anknytning som nu 66 år senare fortsätter utvecklas, nya generationer tar vid som för både traditionen och värdskapet vidare.
– Att verka i ett familjeföretag innebär att man kan utbyta erfarenheter över generationsgränserna där olika perspektiv skapar ett mervärde, säger Clara.
Att ta över nya lokaler och transformera en tidigare klädbutik till modern salladsbar var krävande. Men Clara var målmedveten och poängterar att ”vill man så kan man”.
Viljan att lära nytt och vidareutvecklas är stor, Clara studerar nu till social media-designer på distans vid sidan av arbetet på salladsbaren.
– Sociala medier är ett viktigt verktyg för företag, att studera parallellt med att driva egen verksamhet gör att jag får kunskaper som jag framöver kan applicera på marknadsföring av Norra Hamngatan No. 1, berättar Clara.
Positivt mottagande från kunderna och helårsöppen salladsbar
I juni 2021 öppnade salladsbaren och från dag ett har kunderna kommit. Många har hittat till salladsbaren, flertalet kunder är Strömstadsbor – i alla åldrar från barnfamiljer och skolungdomar till pensionärer. Under sommaren kom även många av stadens besökare till salladsbaren. Under högsäsong extrabemannas salladsbaren som gläds åt att ha funnit en produkt som kunderna efterfrågar.
– Vi är överväldigade av bemötandet från våra kunder, att kunna ha helårsöppet var inget vi räknat med men kunderna kommer även de mörkaste vinterdagarna och jag är glad över att kunna driva salladsbaren året runt, säger Clara.
Företagsbesök
Kommunen och Utvecklingsarena Strömstad gör gärna företagsbesök, dessa syftar till att stärka dialogen mellan Strömstads kommun och näringslivet. Vill ditt företag ha besök? Ta kontakt med Richard Holm, näringslivsansvarig, richard.holm@stromstad.se eller Anja Sonerud, projektledare Utvecklingsarena Strömstad anja.sonerud@stromstad.se.
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: Richard Holm