Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppet 08:00-16:30
Växel 0526-190 00

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen.
Vi ser till att du får svar.
Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommun@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

*Vi återkommer till dig inom fyra arbetsdagar och meddelar att vi tagit emot din synpunkt. Efter ytterligare tio arbetsdagar meddelar vi vad vi tänker göra åt saken. För dig som valt att få svar via vanligt brev kan det ta ytterligare någon dag.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)
Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna









Foto på grundare Tobias Grahn till brädspelsbutiken Hihopia.

Brädspelsbutiken Hihopia som kompletterar e-handel med butik i centrala Strömstad

På Norra Hamngatan i centrala Strömstad ligger brädspelsbutiken Hihopia där ägare och grundare Tobias Grahn välkomnar in till brädspelens värld. Hihopia startades 2017 av Tobias och kollegan Patrik Strömberg som en webbhandel med 27 produkter – en digital plattform som sedan dess växt till att innefatta över 1000 produkter. Företaget har gjort en spännande utvecklingsresa där man valt att komplettera webbhandel med en fysisk butik.

Butik som komplement till e-handel

Hihopia startade sin verksamhet som en e-handel och har sedan starten 2017 varit i en tillväxtfas, med det uppstår nya behov. Företaget behövde hitta större lagerlokaler för att kunna möta efterfrågan och då föddes idén med en kompletterande butik. Hihopias strategi är att växa organiskt för att minimera risker. De fann en lämplig lokal på Karlsgatan 2020 och beslutade sig för att bredda verksamheten. Tobias beskriver det som ett stålbad att öppna butik mitt i pågående pandemi, men satsningen gav resultat. En fysisk butik erbjöd möjligheter att möta kunderna, ett givande möte som gav mersmak.

Hihopia trivs i nya lokaler i centrum

På en promenad i centrala Strömstad fick Tobias se en tom lokal mitt i centrum, efter det gick det fort. Att bidra till ett levande centrum med mångfald i butiksutbudet fanns med som drivkraft när Hihopia flyttade in i nya större lokaler på Norra Hamngatan invid Strömsån.

– Möten med kunder berikar min vardag. Under lugna stunder fokuserar jag på Hiphopias e-handel och digital närvaro, ett perfekt komplement, säger Tobias Grahn.

De nya lokalerna har betytt mycket, fler tittar in på spontana besök i butiken. Sommaren 2021 fick Strömstad uppleva många nya svenska besökare vilket var positivt för butikerna i centrum.

– Att komplettera en butik med e-handel ger fler ben att stå på och ökar företagets robusthet samt ger fler möjligheter att växa, säger Tobias.

E-handel

– I pandemins spår ser vi hur den digitala tekniken hjälpt oss framåt. Det finns stor utvecklingskraft i digitala tjänster och service, säger Tobias.

Den digitala närvaron är avgörande för Hihopia, mycket tid läggs på att marknadsföra produkter.

– Att driva e-handel kräver målmedvetenhet. Att ständigt anpassa sig, analysera nuläget och rikta insatser till där de ger störst effekt är avgörande för att nå goda resultat, säger Tobias.

Pandemin bjöd på utmaningar även för digitala butiker. I digitaliseringens spår sker ändringar i köpmönster raskt och en ökad konkurrens märks av.

En positiv effekt av att ha både butik och e-handel är att de har olika karaktär och högsäsonger som kompletterar varandra, även om julhandel är lika viktig för båda. E-handeln är som störst oktober till april medan den fysiska butiken har flest kunder under sommarmånaderna.

Utforska nya världar, bekämpa drakar eller bygg nya civilisationer

Som en del av kommunens höstlovsprogram fick ungdomar tack vare samarbete mellan Hihopia och Strömstads Brädspelssällskap, möjlighet att testa brädspel. De välkomnades att utforska nya världar, bekämpa drakar eller bygga nya civilisationer – helt enkelt en introduktion till brädspelens värld. Det är utifrån ett brinnande engagemang för brädspel som Hihopia utvecklats och Tobias lyfter vid flera tillfällen fram den engagerande kultur som brädspel utgör på många platser i världen. Han ser för sig fler lokala samarbeten, kanske med restauranger? Brädspelskvällar är ett sätt att umgås, att mötas utanför hemmet. En social plattform som engagerar. Och just detta engagemang syns även i butiken som varje vecka har besök av en grupp ivriga barn. De kommer till butiken för att måla sina egna spelpjäser – detaljrika figurer som färgläggs med stor noggrannhet. Brädspel engagerar alla åldrar och att de yngre hittat till Hihopia tycker Tobias är extra roligt.

Lokala samarbeten viktiga

– Som ny butik i centrum behöver man jobba hårt för att få kunderna att hitta en. Här spelar lokala samarbeten en viktig roll, säger Tobias.

Han lyfter fram både Strömstad Brädspelssällskap och Köpmannaföreningen som givande samarbeten. Att restriktionerna släpper nu betyder mycket för handeln, Tobias ser fram emot en aktiv vår och sommar.

­­­­­­­­­­­­­­Företagsbesök

Kommunen och Utvecklingsarena Strömstad gör gärna företagsbesök, dessa syftar till att stärka dialogen mellan Strömstads kommun och näringslivet. Vill ditt företag ha besök? Ta kontakt med Richard Holm, näringslivsansvarig, richard.holm@stromstad.se eller Anja Sonerud, projektledare Utvecklingsarena Strömstad anja.sonerud@stromstad.se.


Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson

SIDANSVARIG: Richard Holm