Takkupa och Attefallstakkupa
Du behöver bygglov för att uppföra en takkupa eftersom det räknas som en tillbyggnad. Men vissa undantag finns för en- och tvåbostadshus, en så kallad Attefallstakkupa.
Du behöver bygglov om du vill:
- Bygga nya takkupor eller göra stora förändringar på befintliga
- Om byggnaden ligger inom värdefull kulturmiljö
- Om det har bestämts i detaljplan att Attefallstakkupa ska omfattas av bygglov
Du behöver inte bygglov för en Attefallstakkupa
Det krävs oftast inte bygglov för att göra en eller två Attefallstakkupor på ett en- eller tvåbostadshus. Då krävs det istället en anmälan och ett startbesked för att få börja bygga. Detta förutsätter att byggnaden inte ligger inom värdefull kulturmiljö, eller om detaljplanen inte tillåter Attefallstakkupor.
Kriterier
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att det ska räknas som en Attefallstakkupa:
- Takkuporna byggs på ett befintligt en- eller tvåbostadshus
- Du bygger högst två takkupor
- Efter uppförandet finns det högst två takkupor på bostadshuset
- Takkuporna inte innebär något ingrepp i bärande konstruktion, som till exempel takstolar
- Takkuporna får tillsammans uppta högst halva takfallet på bostadshuset
Osäker på om detta gäller dig?
Titta i din detaljplan för att ta reda på vad som gäller i ditt område innan du börjar planera för det du vill bygga.
Översikt detaljplaner, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Allt du behöver veta om bygglov för tillbyggnad:
Läs om våra avgifter och kostnader här
Dessa handlingar behöver du för din ansökan:
- Ansökan, via e-tjänst eller blankett
- Situationsplan
- Byggnadsritningar, som plan-, fasad- och sektionsritningar
- Förslag på kontrollplan
I vissa fall behöver du även följande handlingar:
- konstruktionsritningar om du ska göra ingrepp i bärande konstruktion
Denna tjänst innehåller ansökan, anmälan om kontrollansvarig och den tekniska beskrivningen
Checklista
1. Läs din detaljplan
Om din fastighet ligger inom en detaljplan kan det vara bra att läsa igenom vad du får lov att bygga.
Översikt detaljplan, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Ta fram en situationsplan
En situationsplan visar placering och läge för det du vill göra sett ovanifrån. Beroende på vart någonstans din fastighet är belägen är det olika krav på vilken karta som behövs som underlag.
Ligger fastigheten inom en detaljplan så kan det vara krav på en nybyggnadskarta som underlag.
Ligger din fastighet utanför detaljplanerat område kan det räcka med ett utdrag ur Lantmäteriets karttjänst.
Min karta, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
3. Redovisa vart på situationsplanen du ska bygga
Situationsplanen är en ritning som visar tomten, byggnader och omgivningar ovanifrån, oftast i skalan 1:500. För att kunna göra en situationsplan behöver du det kartunderlag du beställde i steget innan. På en situationsplan ska följande redovisas:
- På situationsplanen ska framgå fastighetens gränser med angränsande gator och vägar, infart, samt närliggande bebyggelse
- All befintlig och planerad bebyggelse ska finnas med. Skalenligt ritad och i sitt rätta läge
- Samtliga ansökta åtgärder ska ritas in, skrafferas (streckade eller på annat sätt tydligt markerade) och måttsättas med huvudmått
- Avstånd för ansökta åtgärder ska redovisas med avstånd till fastighetsgräns eller annan fast punkt (befintliga byggnader) så att dess läge fixeras
- Avstånd till närliggande byggnad på fastigheten eller grannfastighet ska redovisas
2. Ta fram kontrollplan
Du behöver alltid ta fram en kontrollplan, oavsett om du ska ansöka om bygglov eller göra en anmälan. Kontrollplanen är till för att säkerställa att bygget blir korrekt utfört och att det kommer att hålla över tid. Kontrollplanen ska även säkerställa att bygget inte orsakar faror för dig och din omgivning. En korrekt ifylld kontrollplan är nödvändig för att din bygglovsansökan eller anmälan ska gå igenom.
5. Ta fram en fasadritning
Fasadritningens syfte är att visa byggnadens utseende. Fasadritningen ska vara i skala 1:100 och visa:
- Byggnadsdelar ska redovisas fackmässigt (streckritningar är inte okey för bygglovsansökan)
- Samtliga fasader som berörs av åtgärden ska redovisas
- Alla fasadritningar ska ha väderstreck angivet
- Marklinjer ska finnas på samtliga fasader. Om markförändring görs så redovisas både befintliga och nya marklinjer till fastighetsgräns eller tills de möts
- Det ska tydligt framgå på fasadritningen vad ansökan avser. Tillbyggnaden/fasadändringen ska tydligt markeras och beskrivas
6. Ta fram en planritning
Planritning är en måttsatt ritning över de våningsplan som berörs av åtgärden du vill göra. Den ska vara i skala 1:100 och visa:
- Väggar ska ha en tjocklek (streckritningar är inte okey för bygglovsansökan)
- Rummens användningssätt ska finnas angivet, fast inredning och installationer ska redovisas
- I enbostadshus ska rummen vara möblerade för att vi sedan ska kunna bedöma om BBR:s krav om lämplighet och tillgänglighet kan komma att uppfyllas
- Sektionens dragning ska vara markerad på planritningen
7. Ta fram en sektionsritning
En sektionsritning visar en genomskärning av byggnaden. Sektionsritningen ska vara i skala 1:100 och visa:
- Takvinkel
- Invändig rumshöjd
8. Skicka in din ansökan
Skicka in din anöskan via vår e-tjänst.
Denna tjänst innehåller ansökan, anmälan om kontrollansvarig och den tekniska beskrivningen
Kontakt
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se
Telefontid hos bygglovshandläggare:
08.30 - 09.30
(ej torsdagar)
Besök till bygglovshandläggare endast via bokning.
Besöksadress
Kommuncenter
Norra Bergsgatan 23
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Marita Lindhav
SIDANSVARIG: Ronny Andersson