Nybyggnad flerbostadshus
Här finner du information om du ska bygga nytt flerbostadshus
Du behöver alltid bygglov för att bygga nytt flerbostadshus
Översikt detaljplaner, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs om våra avgifter och kostnader här
Dessa handlingar behöver du för din ansökan:
- Ansökan, via e-tjänst eller blankett
- Situationsplan
- Byggnadsritningar, som plan-, fasad- och sektionsritningar
- Anmälan av kontrollansvarig
- Markplaneringsritning
I vissa fall behöver du även följande handlingar:
- Parkeringsutredning
- Tillgänglighetsutlåtande
- Dagvattenutredning
- Bullerutredning
- Brandskyddsbeskrivning
Denna tjänst innehåller ansökan, anmälan om kontrollansvarig och den tekniska beskrivningen
Checklista
1. Läs din detaljplan
Om din fastighet ligger inom en detaljplan kan det vara bra att läsa igenom vad du får lov att bygga.
Översikt detaljplan, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Ta fram en situationsplan
En situationsplan visar placering och läge för det du vill göra sett ovanifrån. Beroende på vart någonstans din fastighet är belägen är det olika krav på vilken karta som behövs som underlag.
Du behöver en nybyggnadskarta som underlag till situationsplanen. Detta kan du beställa hos oss.
3. Redovisa vart på situationsplanen du ska bygga
Situationsplanen är en ritning som visar tomten, byggnader och omgivningar ovanifrån, oftast i skalan 1:500. För att kunna göra en situationsplan behöver du det kartunderlag du beställde i steget innan. På en situationsplan ska följande redovisas:
- På situationsplanen ska framgå fastighetens gränser med angränsande gator och vägar, infart, samt närliggande bebyggelse
- All befintlig och planerad bebyggelse ska finnas med. Skalenligt ritad och i sitt rätta läge
- Samtliga ansökta åtgärder ska ritas in, skrafferas (streckade eller på annat sätt tydligt markerade) och måttsättas med huvudmått
- Avstånd för ansökta åtgärder ska redovisas med avstånd till fastighetsgräns eller annan fast punkt (befintliga byggnader) så att dess läge fixeras
- Avstånd till närliggande byggnad på fastigheten eller grannfastighet ska redovisas
4. Ta fram en fasadritning
Fasadritningens syfte är att visa byggnadens utseende. Fasadritningen ska vara i skala 1:100 och visa:
- Byggnadsdelar ska redovisas fackmässigt (streckritningar är inte okey för bygglovsansökan)
- Samtliga fasader som berörs av åtgärden ska redovisas
- Alla fasadritningar ska ha väderstreck angivet
- Marklinjer ska finnas på samtliga fasader. Om markförändring görs så redovisas både befintliga och nya marklinjer till fastighetsgräns eller tills de möts
- Det ska tydligt framgå på fasadritningen vad ansökan avser. Tillbyggnaden/fasadändringen ska tydligt markeras och beskrivas
5. Ta fram en planritning
Planritning är en måttsatt ritning över de våningsplan som berörs av åtgärden du vill göra. Den ska vara i skala 1:100 och visa:
- Väggar ska ha en tjocklek. (streckritningar är inte okey för bygglovsansökan)
- Rummens användningssätt ska finnas angivet, fast inredning och installationer ska redovisas
- I enbostadshus ska rummen vara möblerade för att vi sedan ska kunna bedöma om BBR:s krav om lämplighet och tillgänglighet kan komma att uppfyllas
- Sektionens dragning ska vara markerad på planritningen
6. Ta fram en sektionsritning
En sektionsritning visar en genomskärning av byggnaden. Sektionsritningen ska vara i skala 1:100 och visa:
- Takvinkel
- Invändig rumshöjd
- Färdig golvhöjd (FG-höjd)
- Grundläggning
- Marklinje
- Huvudmått för byggnadshöjd och nockhöjd
7. Ta fram en markplaneringsritning
Markplaneringsritning är en ritning som visar befintliga och planerade markåtgärder sedda ovanifrån. Den kan utföras i skala 1:200 eller 1:400. På en markplaneringsritning ska följande redovisas:
- Infart och parkering
- Gångväg till entré och på tomten
- Murar och slänter. På mur anges krönhöjd och muren redovisas separat i en detaljritning med både fasad och sektion, material och konstruktion
- Vid lutande tomter används plushöjder i markplaneringsritningen för att redovisa höjdskillnader och lutning ska anges på gångvägar
8. Skicka in din ansökan
Skicka in din ansökan via vår e-tjänst.
Denna tjänst innehåller ansökan, anmälan om kontrollansvarig och den tekniska beskrivningen
Relaterad information
Kontakt
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se
Telefontid hos bygglovshandläggare:
08.30 - 09.30
(ej torsdagar)
Besök till bygglovshandläggare endast via bokning.
Besöksadress
Kommuncenter
Norra Bergsgatan 23
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Marita Lindhav
SIDANSVARIG: Ronny Andersson