HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

måndag-fredag
Kl 8.00-16:30

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen.
Vi ser till att du får svar.
Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommuncenter@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)









Bostadsanpassningsbidrag

Bostadsanpassningsbidraget är ett ekonomiskt bidrag som kan sökas för att en individ med funktionsnedsättning skall kunna leva ett så självständigt liv som möjligt i sin egen bostad. Bidrag lämnas till en skälig kostnad för anpassning av bostadens fasta funktioner och till åtgärder som är nödvändiga för det dagliga livet. I det dagliga livet ingår att förflytta sig in och ut samt i bostaden, sova och vila, sköta hygien samt laga mat och äta.

Kommunen ansvarar för att handlägga och fatta beslut i ärende om bostadsanpassningsbidrag enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

Kommuncenter

På Kommuncenter kan du boka tid för ett kort möte på 30 min med vår handläggare. Torsdagar, kl.10.00-11.45

Några av förutsättningarna för bostadsanpassningsbidrag

Bostadsanpassningsbidrag lämnas till en person med funktionsnedsättning för anpassning av dennes permanentbostad, inte till en sommarstuga eller fritidsbostad. Bidrag lämnas endast om åtgärderna är nödvändiga för att bostaden ska vara ändamålsenlig för den sökande och det ska finnas ett direkt samband mellan åtgärden och funktionshindret. Anpassningsbehovet ska vara av långvarig eller bestående art. Bidrag lämnas inte om behovet kan tillgodoses på annat sätt tex genom hjälpmedel eller omdisponering av bostaden. Åtgärderna skall inte höra till det normala underhållet av bostaden och behovet av åtgärder skall inte ha uppstått på grund av byggnadstekniska brister eller bristande underhåll. Bostadsanpassningsbidrag lämnas inte heller för åtgärder i vissa särskilda boenden.

Bostadsanpassningsbidrag lämnas endast för att anpassa bostadens grundläggande fasta funktioner i och i anslutning till en bostad. Med fasta funktioner menas sådant som man normalt inte tar med sig när man flyttar.

Bidrag lämnas med belopp som motsvarar skälig kostnad för åtgärderna. Om du väljer en dyrare lösning än vad kommunen föreslagit så får du själv betala merkostnaden.

Om du byter bostad

Om du flyttar är det viktigt att du väljer en bostad som är lämplig med tanke på dina behov. Möjligheterna att få anpassning vid flytt till en ny bostad är därför begränsade. Om du bygger nytt måste du se till att den nya bostaden motsvarar dina nuvarande och framtida behov.

Vem kan söka bidrag?

Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Är du vårdnadshavare till ett barn med funktionsnedsättning ska du ange barnet som sökande av bidraget.

För att ha rätt till bidrag ska du först ha gjort de förändringar du kan för att underlätta för dig i din bostad. Du ska ha provat träning och hjälpmedel, ta i första hand kontakt med en arbetsterapeut i kommunen.

Hur ansöker man?

AnsökningsblankettenPDF (pdf, 135.3 kB) finns på Strömstads kommuns hemsida, www.stromstad.selänk till annan webbplats

Det går också att hämta ut blanketten på Kommuncenter (Norra Bergsgatan 23) eller kontakta kommunen på 0526-19000 och be att få blankett hemskickad till dig.

Behovet av de sökta anpassningarna ska styrkas i ett intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig. Intyget bifogar du din ansökan.

En kopia av anbud/offert eller kostnadsberäkning ska bifogas ansökan.

Behöver du hjälp med att söka bidraget kan du utse ett ombud. Ditt ombud behöver då en fullmakt för att kunna hjälpa till. Du kan ladda ner en mall för fullmakt här.PDF (pdf, 124.2 kB)

Om du som söker inte är ensam ägare till din bostad behövs fastighetsägares/bostadsrättsförenings skriftliga medgivandePDF (pdf, 172 kB) till att anpassningsåtgärderna får utföras. (Observera att om det är flera fastighetsägare behöver du ett medgivande per fastighetsägare)

Om du bor tillsammans med maka/make, sambo eller barn och dessa står på hyreskontrakt/bostadsrättskontrakt (=nyttjanderättshavare) måste deras skriftliga medgivandePDF (pdf, 166.4 kB) inhämtas. Medgivandeblanketter finns på kommunens hemsida eller kan skickas av handläggare.

Utredning och beslut

När ansökan och kompletta handlingar inkommit till kommunen utreder kommunens handläggare om bidrag kan beviljas eller inte, bedömningen görs utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Vid behov bokar handläggaren tid för hembesök. Skriftliga beslut fattas i alla ärenden. Besluten kan överklagas till Förvaltningsrätten.

Beställning av arbetet

När du har fått beslut om bostadsanpassningsbidrag väljer du entreprenör du vill anlita, sluter avtal med entreprenören om åtgärdernas utförande och beställer den aktuella åtgärden. Arbetet och anpassningen ska utföras på ett fackmannamässigt sätt och följa gällande regelverk. Konsumentlagstiftningen gäller mellan dig som beställer och entreprenören.

Kontroll av utförd åtgärd och betalning

När anpassningen är utförd och till din belåtenhet kontaktar du handläggaren. En kontroll av anpassningen utförs eventuellt av handläggaren och därefter kan bidraget betalas ut. Om du har fått fakturan för anpassningen skickar du kopia av fakturan till kommunen samt uppgifter om vilket bankkonto utbetalningen ska ske till. Du betalar därefter fakturan till entreprenören. Om du gett fullmakt till kommunen får kommunen fakturan direkt från entreprenören.

Ansvar samt service och reparation

Du äger själv den anpassning du fått bidrag för. Du står själv för underhåll och reparation av de anpassningar som gjorts men det finns undantag. Du kan få bidrag för reparation av tidigare anpassningsärenden som du beviljats om det inte täcks av garanti eller av ditt försäkringsbolag. Det kan vara så kallad teknisk avancerad produkt som tex hiss, dörrautomatik, höj-och sänkbart kök. Du kan inte få bidrag för reparationer som orsakats vid olycka, skadegörelse eller om du använt anpassningen på fel sätt (handhavandefel). Du kontaktar själv valfri entreprenör för utförandet av arbetet.

Återställningsbidrag

Fastighetsägare kan i vissa fall få bidrag för att återställa lägenheten efter att personen som har haft behov av anpassningsåtgärden flyttat. Kontakta Strömstads kommuns handläggare för mer information.

Överklaga beslut

Om du får avslag på en del av din an­sökan eller på hela din ansökan får du alltid en skriftlig motivering till var­för. Vill du överklaga beslutet ska din överklagan ha kommit in till kommu­nen inom tre veckor från den dag du tog emot beslutet. Om handläggaren inte ser några skäl att ompröva beslu­tet skickar kommunen vidare överkla­gan till förvaltningsrätten.

Skicka din ansökan tillsammans med intyg och bilagor till:

Strömstads kommun, Socialförvaltningen, 452 80 Strömstad.

Vem gör vad?

Vem gör vad

I figuren visas de olika aktörernas roller i ett ärende om bostadsanpassningsbidrag

Kontakt

Strömstads kommun
0526-190 00 växel

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Anna Oltegen
0526-193 31
anna.oltegen@stromstad.se

Blanketter

Ansökan om
 bostadsanpassningsbidragPDF
(pdf, 135.3 kB)

ÄgarmedgivandePDF (pdf, 172 kB)

Nyttjanderättshavares medgivandePDF (pdf, 166.4 kB)

FullmaktPDF (pdf, 124.2 kB)


Skicka din ansökan tillsammans med intyg och bilagor till:

Strömstads kommun, Socialförvaltningen, 452 80 Strömstad.


Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2018-10-08, Maria Alfredsson

SIDANSVARIG: Marita Lindhav