HJÄLPTJÄNSTER

MENY

Lise-Lotte Arnäs, barnbibliotekarie hjälper två barn.

Vad var det vi sa!

Eleverna tar demokratin i egna händer. Klass 9A på Strömstiernaskolan har fördjupat sig i demokratifrågor under en höst då mycket handlat om svårigheten att bilda majoritet i riksdagen. Lösningen ser ut att bli den som eleverna själva föreslagit till Riksdagens talman.

Tråkigt och svårt med demokrati och politik i skolan?, nej – inte enligt läraren Patrick Hallgren.
Men det krävs helt nya grepp för att väcka frågan så att den intresserar ungdomar.
– Det gäller att föra ner politiken så att det blir relevant och kan förstås av eleverna. Skolan kan ta in politiken i lärandet och väcka gnistan. Då blir det gensvar, resonerar Patrick.

En följetong

Dagens lektion i klass 9 A handlar om läget i riksdagen efter valet 2018. Liberaler och centerpartiet har just röstat bort den moderata partiledarens förslag till regeringsbildning. Alliansen är spräckt. Frågan studsar ut i klassrummet – vem kommer nu att bilda majoritet med vem?
Och vilka alternativ är inte längre möjliga? Eleverna jobbar i grupp, räknar mandat och redovisar förslag. Saken har blivit lite av en följetong med start i skolvalet i september. Valresultatet i riksdagen lade ytterligare bränsle på engagemanget och på den vägen var det. Kohandeln som följde efter valet gillades inte, klass 9 A tänkte till och skickade med Melvin Fast i täten, ett
eget förslag till lösning till talmannen. Den bärande idén var att sakfrågorna skulle stå i fokus, inte blocktillhörigheten. Svar kom strax från minister Anders Ygeman.
– Det var ett uppskattande svar, berättar Patrick, men vi fick inte riktigt veta vad man tyckte om vårt förslag. Så frågan går i retur med en fördjupning till regeringskansliet.

Engagemang viktigt

Patrick Hallgren undervisar i samhällskunskap och andra SO-ämnen vid Strömstiernaskolan. Ett jobb han värdesätter av flera anledningar.
– Jag vill uppmuntra eleverna att tänka själva. Att jobba med valet, följa upp och analysera är ett led i detta. Dessutom är det viktigt att upprätthålla ett intresse för demokrati och samhällsutveckling. Eleverna kan hjälpa till att tänka nytt, vi behöver hitta moderna former för
demokrati. Vi kan kanske inte ha samma strukturer och styrsystem som vi haft de
senaste 100 åren?

Patrick pratar varmt om vikten av ett lärande samhälle, och han är stolt över det engagemang som eleverna visar. Ett engagemang som han menar är livsavgörande för framtiden.
– Vi har så viktiga och stora utmaningar i samhället, jag tänker på klimatpåverkan och instabila styren i centrala länder, att vi inte har råd med generationer som sitter på läktaren

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2019-01-30, Maria Alfredsson

SIDANSVARIG: Hans Friberg